Heart Rate Variability – Optimer din træning Basis – for mænd, 22. august kl. 13-15.00

DKK325,00

Heart Rate Variability – Optimer din træning Basis – Herrehold, 22. august kl. 13-15

Dato: 22. august kl. 13-15

Pris: 325,- inkl. drikkevare + snacks

12 på lager

Beskrivelse

Heart Rate Variability – Optimer din træning Basis – Herrehold, 22. august kl. 13-15

 

Beskrivelse:

Hvordan kan du anvende din puls som markør for din krops umiddelbare tilstand?

Vi har flere valg og viden tilgængelig end nogensinde i kendt historie. Det er fantastisk og samtidig medvirkende til at vi glemmer at lytte til vores krops signaler. Det kan Heart Rate Variability målinger hjælpe os med.

 

Stephen Hales (1733) var den første der noterede sig at vores puls varierede i takt med at vi trak vejret. Siden fandt Carl Ludwig (1895) en måde at måle det på og fra 1960’erne har den teknologiske udvikling kun gjort det nemmere og mere nøjagtigt.

 

HRV bliver blandt andet brugt som markør for astronauters fysiske og psykiske tilstand, da der ikke er forbundet nogen risici ved at foretage den type måling på landjorden eller i rummet. Efter der er lavet en Baseline, har du nu et udgangspunkt, der kan anvendes i forbindelse med træningsoptimering og reducere skader, i et sygdomsforløb hvor målingerne kan vise om der fremgang mm.

 

Det Autonome nervesystem opdeles i det sympatiske SNS og parasympatiske PSNS.

SNS er også kendt for at være Kæmp-Flygt-Frys og PSNS for Slap-Restituer. Disse 2 systemer skiftes til at være i kontrol alt afhængigt af hvad din krop har behov for. Det kaldes Homeostase.

Jo større variation der er imellem dine pulsslag, des mere PSNS-respons er der til stede. Det er dét vi måler, når vi taler HRV målinger.

 

Det kan fortælle os om vores krop er i færd med at overtræne eller om træning har en positiv effekt. Det er også muligt at se om den eller de belastninger vi udsætter os selv for, har en negativ effekt på vores helbred.

 

Vil du have overstående uddybet og en forståelse hvordan du komme tilbage til at læse din krops signaler, så er denne workhop for dig.

 

Det kræver ingen forudgående viden omkring HRV, fysiologi eller anatomi. det vil blive formidlet på en måde så alle kan få noget ud af workshoppen, uanset baggrund.

 

 

Indhold:

Vi vil gennemgå følgende på denne workshop:

 

  • Hvad er Heart Rate Variability
  • Hvordan måler vi HRV
  • Hvordan kan du anvende HRV målinger til optimere din træning og helbred.
  • Hvilket udstyr kan du anvende

 

Medbring: Pulsmåler der måler ECG. (Håndleds Målere er ikke nøjagtige nok og kan derfor ikke anvendes)

Her er nogle testede pulsmålere:

  • Polar H7, H9 & H10
  • Suunto Smart Belt
  • Cardiosport TP3

 

Der mulighed for at låne en pulsmåler og derfor ikke nødvendigt at gå ud at erhverve sig en før workshoppen.

 

Efter workshoppen vil du modtage PDF handout via mail. Derudover vil du få adgang til videomateriale på adalfaragalla.com hvor øvelser mm. bliver gennemgået.

 

 

Underviser:

Underviser:

Adal har et langt CV bag sig, startende med mange år i forsvaret og siden selvstændig massør. Derudover har han arbejdet med åndedrætstræning i træning og køre workshops og individuelle forløb.

 

  • Lægeeksamineret massør, V. Lasota Terapi Akademi
  • Åndedrætstræner V. Proactive Breathing – J.D. Thomas
  • Heart Rate Variability cerificeret V. Elite HRV
  • Førstehjælpsinstruktør V. First-8